Pfff. Werken kan best inspannend zijn. Je bent de hele dag met je collega’s. Iedereen wil wat van je. Soms ren je van het ene in het andere overleg. En dan heb je ook nog deadlines. Hoe krijg je in godsnaam al je werk nog af? Het gevoel van te weinig tijd en teveel werk kan je spanning geven. Het gevolg is vaak dat je harder gaat werken maar niet effectiever. Gelukkig is ontspannen werken ook voor jou mogelijk.3 tips om te ontspannen op het werk.

1. Less is more- kort je takenlijst flink in

Een valkuil bij een lange to-do-list en te weinig tijd is dat je in de zesde versnelling gaat werken om alles tijdig af te krijgen. Niet doen! Je verliest het overzicht en je vraagt teveel energie van je lijf. Less is more. Dat gaat echt op als je werkt. Zo bereik je ook meer, doordat je de tijd en ruimte hebt om het af te maken en gelooft dat het kan. Meestal ontstaat er zo vanzelf ruimte voor de extra dingen. Maar je begint niet met het gevoel van: ARGH ik krijg het nooit af vandaag. Start de dag goed en plan 3 taken die je echt wil doen die dag.  Minder doen zorgt voor meer focus en meer resultaat. En belangrijk: meer rust!

2. Wat als je alle tijd had?

Stel jezelf die vraag eens. Wat zou je willen doen op je werk als je alle tijd had? Wat vind jij echt belangrijk? Wat zou jou en het bedrijf verder helpen? Of start je de dag meteen door te beginnen in je mail en aan allerlei acties te starten van je vragen. Dat is een hele belangrijke. Want of jij geeft richting aan je dag, of een ander doet het voor je. En zorg ook dat je iets doet wat je leuk vindt. Als jij weer fun hebt in je werk en jezelf ontwikkelt, dan ben je op je beste. En ben je ook van de grootste bijdrage voor het bedrijf. Zet het ook naar je hand.

3. Check-in

Toch gebeurt het ook af en toe dat je iets afmaken met een naderende deadline, dat je echt even moet knallen. Dat hoeft niet erg te zijn. Maar soms kost het gewoon veel energie. Of kom je er niet uit. En merk je dat het even vast zit. Het beste is om niet door te blijven rennen, want het gekke is dat meer tijd kost dan een break nemen. Je word inefficiënt, gaat muiten en gaat allemaal onbelangrijke dingen doen. Vaak ad hoc taken zoals je mailbox bijwerken. Maar niet datgene wat je echt moet doen.

Check-in bij jezelf. Neem een break. Dat kan zelfs achter je computerscherm zonder dat iemand het doorheeft, of ga naar het toilet. Richt je een halve minuut op je ademhaling en als vanzelf verdwijnt alle spanning als sneeuw voor de zon. Je zit niet meer vast en je hebt weer inspiratie om het wel af te maken. Even stoppen en tijd voor jezelf nemen, zorg dat je heel veel tijd bespaart. Oh ja en wat je natuurlijk ook in die halve minuut of minuut kunt doen is vragen stellen aan je intuïtie.

  • Wat is er nodig om dit af te krijgen?
  • Wat is de eerste stap?
  • Wat is belangrijk?
  • Wat heb ik nodig?

Reken maar dat je dan inspiratie krijgt en zo help jezelf weer een stap verder. Handig hé, die intuïtie. Dus relax en een ontspannend dag gewenst! Want werken mag ook gewoon leuk zijn!

Liefs Maria